Digitalna kompetencija jedna je od osam temeljnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje koje je odredila Europska Unija kako bi uspješno odgovorila izazovima razvoja društva znanja i svjetskoga tržišta.
Iste temeljne kompetencije prihvatila je i Obrazovna politika RH te je prema NOK-u (Nacionalni okvirni kurikulum za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje) definirana na sljedeći način:
"Digitalna kompetencija - odnosi se na osposobljenost za sigurnu i kritičku upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije za rad, u osobnomu i društvenomu životu te u komunikaciji. Njezini su ključni elementi osnovne informacijsko-komunikacijske vještine i sposobnosti: upotreba računala za pronalaženje, procjenu, pohranjivanje, stvaranje, prikazivanje i razmjenu informacija te razvijanje suradničkih mreža putem interneta."
Pet je skupina sposobnosti koje uključuje digitalna kompetencija, a to su informacija, komunikacija, stvaranje sadržaja, sigurnost i rješavanje problema uz pomoć IKT. One podrazumijevaju sljedeća znanja i vještine:
-
korištenje širokog raspona strategija u potrazi za informacijama na Internetu; kritičan stav prema informacijama koje su nađene na Internetu i mogućnost provjere i ocjene njihove valjanosti i vjerodostojnosti; mogućnost filtriranja i praćenja informacija; mogućnost primjene različitih metoda i alata za organiziranje datoteka, sadržaja i informacija; mogućnost implementacije niza strategija za pronalaženje i upravljanje sadržajima koje smo sami ili netko drugi organizirali i pohranili
-
angažiranost u korištenju širokog raspona alata za online komunikaciju; mogućnost primijene različitih aspekata pravila ponašanja i komunikacije na Internetu u različitim digitalnim komunikacijskim prostorima i kontekstima; razvijenost strategija za otkrivanje neprimjerenog ponašanja; mogućnost usvajanja digitalnih načina komunikacije koji najbolje odgovaraju svrsi; mogućnost prilagodbe oblika i načina komunikacije za ciljanu publiku; mogućnost aktivne razmijene informacija, sadržaja i resursa s drugima putem online zajednica, mreža i suradničkih platformi; aktivno sudjelovanje u online prostoru; često i pouzdano korištenje nekoliko alata za digitalnu suradnju s drugima u proizvodnji i dijeljenju resursa, znanja i sadržaja; mogućnost upravljanja s nekoliko digitalnih identiteta ovisno o kontekstu i svrsi; poznavanje načina zaštite svog digitalnog ugleda
-
mogućnost kreiranja digitalnih sadržaja u različitim formatima, platformama i okruženjima; mogućnost korištenja različitih digitalnih alata za stvaranje originalnih multimedijskih rezultata; mogućnost kombiniranja postojećih sadržaja za stvaranje novih; poznavanje odnosa različitih vrsta licenci na korištene i stvorene informacije i resurse
-
često ažuriranje sigurnosne strategije; mogućnost djelovanja kada je uređaj pod prijetnjom; česta promjena zadanih postavki privatnosti online usluga u svrhu poboljšanja zaštite privatnosti; široko razumijevanje o pitanjima privatnosti i poznavanje načina prikupljanja i korištenja osobnih podataka; svjesnost ispravnog korištenja IKT s ciljem izbjegavanja zdravstvenih problema; poznavanje dobre ravnoteže između online i off-line svjetova; informiranost i izgrađen stav o utjecaju tehnologije na svakodnevni život, on-line potrošnju i okoliš
-
mogućnost rješavanja širokog spektra problema koji proizlaze iz upotrebe tehnologije; mogućnost donošenja odluka prilikom odabira alata, uređaja, aplikacija, softvera ili usluga za rješavanje nepoznatih zadatka; poznavanje novih tehnoloških dostignuća i alata i mogućnost kritičke procjene izbora alata koji najbolje služi svrsi; mogućnost sudjelovanja u inovativnim aktivnostima korištenjem tehnologije; aktivna suradnja u proizvodnji kreativnih i inovativnih rezultata; često ažuriranje osobne digitalne kompetencije.